Gym do báglu nenarvete, gymnastický kruhy jo!

Proč máme v Kouli nejen koule, ale i kruhe?

Gym do báglu nenarvete, gymnastický kruhy jo!

Když se řekne gymnastický kruhy, mnoha lidem pravděpodobně problesknou vzpomínky na školní tělocvičnu a kruhy, u kterejch jste jejich vejšku nastavovali tím dlouhym špagátem přimotanym ke stěně. Pro většinu lidí byla školní sestava na kruzích ekvivalentem Olympiády a svis střemhlav pak zlatým hřebem jejich gymnastický kariéry. Tak to vypadalo, když to šlo dobře. Pak je tu samozřejmě druhá skupina lidí, kterým při vzpomínce na všechny tělocvičný nářadí včetně kruhů vstávaj vlasy hrůzou a vybaví se jim jejich žákovská se samejma koulema.

Ať už patříte do jedný nebo druhý skupiny, dneska vám řeknu, proč by kruhy rozhodně neměly ve vašem tréninku chybět.

Cvičení na kruzích je totiž velice dobrým nástrojem pro budování síly a objemu horní poloviny těla. Pokud jste na to však ready. Ty kruhy se totiž můžou nejen houpat do všech směrů, ale k tomu ještě otáčet kolem osy. Představte si třeba takovej klik. Pokud ho budete dělat na zemi, máte se o co opřít a zem vám nikam neuhne. Zaujmout tak výchozí pozici je brnkačka a trápí vás pravděpodobně jen pohyb k zemi a nahoru. Pokud bych vám však stáhnul kruhy pár centimetrů nad zem a poprosil vás o to samý, budete se trápit už u toho vzporu a dost možná u toho bude vypadat jak při epileptickym záchvatu. 

Fakt, že gymnasti, kteří trénují na kruzích, jsou přeborníci v tenzi, není náhodou. Je to právě díky nutnosti stabilizovat tělo na něčem velice nestabilním. Ono tomu v případě gymnastů předchází několik let průpravných cvičení v podobě vzporů, podporů, kliků a shybů a navíc mají k dispozici obrovskou škálu nářadí, které můžou využívat.

Tím se dostávám k další věci, která je oproti prostýmu nakládání kil na činku u tréninku na gymnastických kruzích náročnější a to je škálovatelnost náročnosti. Ono se prostě velice jednoduše může stát, že to máte lehký, pak kruhy stáhnete nebo posunete o kousek jinam a máte to tak těžký, že trénink nezvládnete.

Rád bych taky objasnil rozdíl mezi kruhama a dalšíma „závěsnejma systémama“ typu TRX. Tak tedy:

  • Na kruzích můžete klikovat. Na TRX taky, ale je to na hovno, protože jsou popruhy od madel vedený do jednoho bodu a během klikování vám tak popruhy překáží.
  • Na kruzích můžete shybovat. Na TRX taky, ale je to na hovno, protože jsou popruhy od madel vedený do jednoho bodu a pokud na TRX visíte, máte obě madla těsně vedle sebe.
  • S gymnastickejma kruhama je vám jedno, jak vysoko je potřebujete chytit. Stačí mít dost dlouhý popruhy. S TRX se můžete jít klouzat, protože má origo popruh jen jednu délku a ukotvení má navíc jen v jednom bodě. Je tak daleko těžší najít místo, kde TRX zachytit a neurvalo se to.
  • Gymnastický kruhy jsou s časem lepší a lepší. TRX jde časem do prdele, protože to má fancy vypolstrovaný madla, který jednak nechcete ze stejnýho důvodu, jako nechcete cvičit v rukavicích a který se taky časem dojebou.
  • Gymnastický kruhy vypadaj badass. TRX mám prostě spojený s buchtou v růžovym, která přišla na TRX HIIT CORE FULL BODY kruháč.

Další celkem znatelný mínus je cena TRX a tomu podobných věciček. Ti, co vymejšleli TRX prostě potřebovali vynalézt znova kolo, takže šlohli design kruhů, udělali to na pohled víc fancy (čímž tomu spíš teda ubrali) a prodávaj to neopodstatněně za pětinásobek ceny. Bohatě si vystačíte s dřevěnejma kruhama za litr. Ne kovový, ne plastový. Bude vám to klouzat, zrezne to a budete akorát mrzutý. Fakt jen dřevo.

U nás v Kouli využíváme kruhy primárně ke cvičení horizontálních přítahů. Na to jsou totiž úplně geniální. Díky jednoduchýmu provedení a bezpečnosti je lidi učíme už na první hodině. Beginner friendly variant horizontálních přítahů totiž tolik není a ty co jsou, jsou náročný na vybavení.

Pokud tenhle článek čte někdo, kdo by se rád uvrtal do teď tak moderní kalisteniky, určitě čeká, že zmíním cviky jako muscle up, stojku na kruzích, váhy a podobně. Budu vám hrozně fandit, pokud se tímhle směrem vydáte, ale vězte, že vás čeká spousta práce. Většina high level cviků z kalisteniky jsou vlastně výcucy z již zmíněný gymnastiky a je tak hned ze startu dobrý si uvědomit fakt, že s gymnastikou lidé začínají v raném věku a peak kariéry je okolo 25 let. Dvacet let tréninku se dohání blbě a na Olympiádu už to nikdo z nás taky nejspíš nezvládne. Pokročilý věci na kruzích jsou však dobrý v tom, že vašemu tréninku dodaj určitej směr. 

Pokud jste fyzickým tréninkem nepolíbený, pověnoval bych se nejdříve nějaký všeobecný fyzický přípravě (třeba u nás v Kouli, mrk, mrk), zesílil, získal potřebný rozsahy a prostě celkovou kondičku. Pokud už nějakou dobu trénujete a chtěli byste s tréninkem na kruzích začít, jděte do toho a kruhy kupte třeba v Eshopu, co má koule. I přesto však doporučuju oslovit zkušenýho trenéra, kterej vás procesem provede.