Jak na změny? I. část

“V životě nemáme sami sebe hledat, nýbrž vytvářet.” - G. B. Shaw
Jak na změny? I. část

Znáte to, lidi se neměněj.

Jako třeba šéf marketingu a celoživotní nesportovec, říkejme mu Tomáš, který začal se čtyřicítkou na krku cvičit, aby šel příkladem své dvouleté dceři. Trénovat u nás začal zhruba šest let zpátky a prakticky od té doby nevynechal jediný trénink.

Protože lidi se neměněj.

Stejně jako majitel social media agentury Kuba. S tím, že má party života dost a že by se sebou měl začít něco dělat mě oslovil na jaře 2017. Dali jsme si spolu kafe a já mu vysvětloval, jak to chodí v našem programu Amazing 12: “5x týdně cvičíš, hlídáš si jídlo, odpoledne chodíš buď na krátký sprinty do kopečka nebo výklus, skoro nechlastáš a hodně spíš.”

“Bude léto, zahrádky… Tak já si ještě naposled pořádně užiju a ozvu se na podzim,” přemýšlel nahlas Kuba. Počítal jsem, že už se neozve, ale ozval, Amazing 12 si u nás dal hned několikrát, ze svých původních 150 kg dost razantně zhubl, má na kontě několik půlmaratonů, najezdí tisíce kilometrů ročně na kole a prakticky nepije.

Protože lidi se neměněj.

Anebo třeba vy. Vsadím se, že jste úplně stejný člověk jako před deseti lety, je to tak? Vás hodnotový žebříček se utvořil někdy kolem maturitního plesu a je prakticky vytesaný do kamene, že? Vlastně tak trochu pořád věříte na Ježíška, že jo?

Je až k nevíře, jak strašně moc jsme přesvědčení o tom, že lidi se nemění a na základě toho předem skládáme zbraně v boji za tvorbu nových návyků či odstranění zlozvyků. Ten minulý odstavec je samozřejmě totální nadsázka - když se zeptáte prakticky kohokoli, jestli se za posledních deset dvacet let změnil, plácne se do čela a vychrlí na vás nekonečný seznam změň. Přesto ale z nějakého důvodu věří tomu, že tahle současná a aktuální verze jeho samého je ta konečná, finální a neměnná. Zajímalo by mě, jestli by si to ale myslel i za dalších deset let (spoiler alert: nemyslel, je to psychologicky popsaný jev).

Samozřejmě se nutně nebavím o extrémních otočkách o 180 stupňů, kdy se, já nevím, třeba z vojáka stane pacifista, protože ty, uznávám, jsou jednak vzácnější (leč nikoli neexistující), ale také zdaleka ne natolik nutné. Pravda je ale taková, že jakmile začnete měnit drobné a dílčí detaily toho, jak na denní bázi fungujete, s dostatkem času můžete dosáhnout velkých změn osobnosti a odstranit klidně i hodně hluboko zakořeněné charakterové rysy, které vám na sobě samotných vadí nebo vám komplikují život.

Podtitul našeho programu Amazing 12 je 12 týdnů, které mění životy a za ty roky jím prošly stovky lidí, kterým ten program skutečně život změnil. Ostatně, kdyby nebylo možné žádnou změnu udělat, asi bych neměl co žrát… Na ty změny se budu dívat optikou tělocvikáře, tedy změny návyků spojené s dosažením lepší kondice či postavy, optimalizací jídelníčku a podobně, stejné principy ale můžete uplatnit, když budete chtít změnit cokoli jiného: víc číst, zlepšit time-management, být produktivnější, chodit dřív spát, naučit se hrát na hudební nástroj nebo třeba přestat kouřit.

První a nejdůležitější krok je úplně prostý.
Jednoduše přistoupíte na fakt, že člověk se může změnit.
Skutečně, jenom tahle drobná změna paradigmatu
ve spoustě případů stačí.

Nechci tady znít jako nějakej “věř, bež, dokážeš” ezo klaun, ale mluvím z vlastní zkušenosti. Některé svoje neduhy jsem změnil jenom díky tomu, že jsem si uvědomil, že charakterové rysy, o kterých jsem si myslel, že “jsem prostě už holt takovej,” mám šanci změnit a ne, přestat psát nesmyslně komplikovaný souvětí zrovna není ten případ.

To je přesně důvod, proč jsem v úvodu vyplýtval tolik inkoustu na to, abych vám ukázal, že se změnit prostě jde - a jakmile to přijmete jako fakt, konečně možná začnete cvičit, jíst zeleninu nebo chodit včas.

Projekt: Vy

Je až k nevíře, že přes deset let furt dokola opakuju jednu jedinou mantru v různých obměnách a furt mi to prochází. Jenže co naplat, když je tak neskutečně trefná a funguje. Tedy, stejně jako byste k tréninkovému plánu měli přistupovat jako k výuce jazyka (připomenu: kurz adekvátní vaší úrovni, konzistentní docházka, odkrajovat lekci za lekcí a za rok jásat, že si v Lisabonu docela obstojně objednáte pivo a pastel de nata, nikoli nezbytně obojí najednou), měli byste stejné principy aplikovat i na tvorbu nových návyků.

Uvědomuju si, že to téma je komplexnější než jeden článek, ale ta jednoduchost může být docela dobře ku prospěchu. Když je jich příliš, dokáží být informace toxické a v konečné fázi je to hlavně o tom, že to zkoušíte praktikovat, než že o tom furt dokola čtete. Schválně, kolik jste už přečetli knížek o zdravý výživě?

1. Určit výchozí stav
Alfa a omega všeho. Když jdete na jazykový kurz a neumíte ani kváknout, jdete do toho začátečnického. Poprvé po deseti letech ve fitku taky nezkoušíte překonat svoje starý maxima. A tohle prostě platí všude. Objektivně zhodnoťte, jak na tom jste teď, ideálně to zkuste nějak vyjádřit čísly. Pokud chcete zhubnout, odhadněte, jakou máte nadváhu. Pokud chcete začít pravidelně snídat, vyhodnoťte jak často se vám to (a jestli vůbec) daří teď, případně kolik na to potřebujete ráno času. Pokud chodíte notoricky pozdě, zkuste nějak zprůměrovat, jak velké to vaše zpoždění bývá. Když se dostatečně zamyslíte, dokážete najít způsob jako měřit (tj. vyjádřit číslem) prakticky cokoli. A pokud to dokážete měřit, dokážete to i měnit.

2. Trackovat a vyhodnocovat
Tenhle bod celkem úzce souvisí s tím prvním. Chcete změnit jídelníček? Začněte si fotit úplně všechno, co sníte. Chcete víc cvičit? Zaveďte si tréninkový deník a určete, kolik tréninků týdně v průměru zvládáte teď. Chcete lépe organizovat čas? Trackujte, jak dlouho vám zabírají jednotlivé činnosti. Jsem si jistý, že pro spoustu těchto věcí existují šikovné aplikace, ale já sám jsem v tomhle trochu oldschool. Vrchol mýho novátorství je, že si ty věci netrackuju v papírovém sešitě, ale v poznámkách v telefonu. Součástí trackingu je i vyhodnocování. Daří se vám jít směrem, jakým chcete? Pokud ne, proč ne? Pokud identifikujete důvody, proč váš plán nevychází, snáz se jim příště vyhnete. Nebyl daný cíl třeba na začátku příliš ambiciózní? Netluče se vám to s plněním něčeho jiného? Důvodů může být spousta. Pamatujte, želva vyhrává závod a jde o malé změny, které se projeví v dlouhém čase. A ještě jedna důležitá věc: pokud uspějete na 80%, je to úspěch.

Článek původně vyšel pro magazín ForMen.