Když běhat, tak nejlíp do gymu

Zdravím, jakožto trenér z posilovny, ve které máme činky, hrazdy a kettlebelly vám napíšu něco o běhání.
Když běhat, tak nejlíp do gymu
CO VÁM BUDE PO PŘEČTENÍ JASNÝ?
jestli byste měli vůbec běhat
na co si dát pozor, když teda běháte
běhe nebo činke?

tl;dr verze: Běhejte, jestli vás to baví. Ale asi nemusíte.

delší verze: Spáchám malou argumentační sebevraždu a opřu se o trošku kontroverzní vědu: od přírody jsme my lidi vytrvalostní běžci a chodci, a počátky našeho logického myšlení se dají doklíčovat k vytrvalostnímu lovu. To pro nás teď znamená primárně dvě věci:

1. NAŠE TĚLO JE STVOŘENÉ PRO BĚH A CHŮZI

Máme v sobě nespočet adaptací, které jsou (jako) stvořené pro běh. Elasticita šlach, jak stabilizujeme hlavu při běhu, jak se potíme, jak dýcháme, jak nám evoluce poskládala kyčle v době, kdy jsme začali chodit,... Bylo o tom napsáno dost knížek. Vytrvalostní běh je jediná atletická disciplína, ve které se lidé dokážou rovnat se zvířecí vytrvalostní elitou planety. Šimpanz nás přepere a gepard přesprintuje, ale dejme si dost dlouhou trasu, tu a tam pauzičku a gazela to má spočítaný. Dovedeme totiž běžet tak dlouho, až gazelu trefí (infarkt) a pak si ji prostě jenom odneseme domů.

"Hitech boty? Naše nohy už milion funkcí mají."

To mimo jiné znamená, že nejspíš nepotřebujeme fancy boty s milionem funkcí, protože naše nohy už mají milion funkcí. Osobně jsem zastánce bosých a hodně minimalistických bot, ale proti gustu… Řekněme, že rozhodně nejsem první, kdo běhal ultra v sandálech.

2. NEŽIJEME V ROVNÍKOVÉ AFRICE V ROCE -5 MILIONŮ

Dneska nelovíme gazely, ale bugy v kódu. Místo sbírání plodů a hledání vody sbíráme bodíky v Bille a hledáme kam poletíme na dovolenou. A celou dobu u toho sedíme na zadku. Ať už v kanceláři, doma, nebo za volantem. Pokud se od “normálního” odchýlíme, tak zásadně. Nabízí se otázka, jestli je vůbec nějak zásadně důležité, dělat něco jenom proto, že to dělali lidé dřív. Vzhledem k tomu, kolik z nás se dožije velmi štastně velmi vysokého věku to evidentně nebude až tak žhavý.

SPRINTY, MARATONY, INTERFERENCE EFFECT A FARTLEK?!

Běhat maraton, stovku metrů a stovku mil jsou hodně jiné disciplíny, byť všechny běhmo. Z principu jsou všechny náročné na techniku, ať už chcete běhat rychle, nebo daleko.

Pokud si chcete prostě zaběhat pro zdraví a duševní pohodu, směle do toho, prostě vyleťte ven, krok po kroku natahujte trasu a buďte v pohodě a na to vám nemůže říct nikdo nic zlého.

Pokud chcete běhat maratony, tak super, směle do toho. Bude to chtít hodně technické práce na běhu. Konečně ten jeden krok budete opakovat fakt hodněkrát, takže se sakra vynásobí, jestli děláte někde technické chyby.

Pokud chcete běhat intervaly a sprinty, tak super, směle do toho. Bude to chtít hodně technické práce na běhu. Konečně kvůli vysoké rychlosti bouchnete s každým krokem do země několikanásobkem vlastní váhy, takže se sakra vynásobí, jestli děláte někde technické chyby.

Jak že se to běhá správně?

To je dost zásadně nad rámec tohohle článku. Ani se o to nehodlám otřít.

Na co si možná chcete dát pozor je interference effect. Pokud děláte dvě zásadně odlišné aktivity, jejich efekt na tělo se může vyrušit. Pokud souběžně trénujete na nejtěžší benchpress na světě a nejrychlejší maraton, tak tělo nebude vědět co dřív a nezlepší se ani v jednom. To se může dít, ale pro naprostou většinu lidí, krom nejelitnějších, specializovaných atletů, to nebude asi ten zásadní problém. Určitě doporučujeme běhání a silový trénink odsadit alespoň o několik hodin, ideálně do jiného dne čistě pro jistotu. Ale dvakrát týdně osm kilometrů asi nebude ten zásadní důvod, proč nemůžete posunout maximálku na shyby.

CO JSME SI Z TOHO VŠEHO VZALI?

No, Koule rozhodně není vysloveně běžecká škola. Běžci u nás trénují a v rámci některých tréninkových bloků necháváme naše svěřence běhat sprinty, někdy i delší trasy. Nová doba (čti: cokoliv po roce 1760) přináší nové výzvy a pro lidské zdraví a dlouhověkost není vždy běh nutný a někdy ani nejlepší volba.

U nás vždycky byly priority zdraví, udržitelnost a pak teprve síla a tak dál. Z toho nám dohromady vyšlo, že je nejefektivnější párkrát za týden tahat těžké činky správně. Ať chcete zhubnout, přibrat, zesílit, nebo srovnat záda.

Pokud přemýšlíte o tom, jestli začít běhat, tak začnete cvičit u nás. Můžete i teď v době zavřených gymů, a to v Online koučinku. A teda klidně i běhejte, že jo.