Královské reggae - part III.

Nic neni nekonečný a ani téma regenerace neni výjimkou. Díky předchozím dvěma článkům jste vybudovali celkem dobrý základy, ale pojďme si dát radši ještě jednu část.


co vám bude po přečtEní jasný?

  • k čemu je teplá a studená sprcha
  • jak bejt železná koule
  • proč se nechat masírovat a válet se na tenisáku

A pokud jste nečetli předchozí část, napravte to tady!

Teplá je lepší, než studená je lepší, než teplá je lepší…

Procedury, při kterejch se pracuje s chladem nebo teplem jsou z hlediska regenerace hrozně zajímavý. Suchý (sauna, kryokomory,..) i mokrý (otužování, termální lázně,...) varianty ve finále však na tělo působí podobně jako výše zmíněný cvičení. Vystavíte se stresu v podobě tepla nebo zimy a jako odpověď se vám dostane blaženej pocit uvolnění. Zkuste všechno a uvidíte sami, co vám sedí.

Pokud bych měl vypíchnout jeden rozdíl mezi působením tepla a chladu, obojí může krásně regulovat svalový napětí. Teplá napětí snižuje a svaly uvolní, studená napětí zvedne a svaly zaktivuje. Využití to může mít například u hypermobilních lidí, který chtěj před cvičením svalový napětí zvednout nebo naopak u tuhošů, který se stěží dotknou prstů na noze. Můj skromnej tip na domácí lázně je věc, na kterou se dost často zapomíná a to jsou střídavý sprchy nebo koupele. Chvíli teplá a chvíli studená. Několikrát opakuj. Za mě je to jedna z nejlepších metod, jak se zbavit akutní bolesti svalů.

Pssst. Medituju.

Stres už jsme naťukli. Je to problém. Stres je cokoliv, co na naše tělo působí a vždy jde jen o míru. Reagujeme jinak, když k nám přijde roztomilý koťátko a jinak, když je před náma tygr. Plus hraje roli naše nátura a to, jak vnímáme velikost stresu. Dovolím si parafrázovat pana profesora Koláře. Někdo z nás je rajče, jinej tenisák a další železná koule. Když jednotlivý věci zmáčkneme, stejnej tlak bude mít na každou z nich naprosto odlišnej efekt. No a my potřebujeme bejt ty železný koule. Každej má svoje metody, jak se s tlakem poprat a do popředí se čím dál víc dostává mindfulness cvičení, meditace a další relaxační metody. Existuje už spousty nahrávek na Spotify, aplikací a videí na YouTube, který vás cvičením provedou a je to dobře. Stačí si jen vybrat lektora, kterej vám sedí po hlase. Těmahle jemnejma cvičeníma ze sebe děláme ty železný koule a má to x dalších benefitů. Například, že 10 minut mindfulness cvičení denně má stejnej efekt na flexibilitu, jako 10 minut statickýho strečinku. Win win.

Masáze! Ambrelas! Mochitos!

Co se týče masáží, nenechal bych na sebe hmatat jen tak nějakou Thajkou, která je ve skutečnosti Vietnamka nebo v horším případě Thajec. Je to stejný, jako když si vybíráte odborníka na cokoliv jinýho a původ nebo vzdělání o tom úplně nesvědčí. Co by vás mělo zajímat jsou recenze ostatních lidí, ideálně známejch. Jasně i to někdy může bejt matoucí, ne že ne. Mně se osvědčilo spojení fyzioterapeuta, kterej ovládá různý další manuální terapie. Máte tak záruku, že vám nebude dřít po kostech a bude na vás koukat v širším kontextu.

Pokud si chcete udělat širší obrázek o všemožnejch regeneračních metodách, doporučuju využít poukaz do lázní, kterej teď stát nabízí v rámci těch všemožných covidích kompenzací. Každý lázně se specializujou na něco jinýho a na někoho jinýho, tak si prolítněte internety a určitě něco vyberete.

No a jestli nechcete čekat na termín, obstojně si můžete pomoct i doma. Stačí skočit na nějaký tenisový hřiště a štípnout pár tenisáků nebo využít třeba váleček na těsto. Jasně, ohledně účinku foamrollingu je taky tuna mýtů a keců, ale na to bych se vyprd. Je to příjemný a v krátkym časovym horizontu to funguje a svalům to uleví. Navíc vy sami o sobě zjistíte mnohé. Kde se vám hromadí napětí ve svalech, jaká je vaše tolerance vůči bolesti v tom danym místě, jak dlouho si dokážete opakovat mantru, že to daný místo bolí, apod.

Já osobně válení na různejch míčcích a válcích používám jen okrajově, ale troufám si říct, že o to efektivnějc. Míval jsem dost nervozní kvadráky a tak, když šlo koleno jen lehce před špičku, kolena řvala. Jednou jsem si před tréninkem promasíroval stehna na válci a ejhle, bylo po bolesti. No tak jsem válec vyměnil za olympijskou osu a stehna dva tejdny masakroval o ní. Do teď o kolenech nevím a do provazu mi to taky dost píchlo.

a náboje k netflixu máte?

Prosím berte to tak, že bych mohl o každý věci napsat samostatnej článek o tom, jakej vliv má to a to na limbickej systém, hormonální profil, apod., ale věřím, že jste šikovný a jestli vás něco zaujme, použijete Bing a info si dohledáte nebo se na to doptáte nějakýho odborníka. I v metodách bych mohl pokračovat dál a dál. Suchý jehly, Guasha, akupresury/akupunktury, infrasauny, kartáčování, blablabla. Je toho tuna. Jde fakt jen o to zkoušet a hledat. Ať už se o čemkoliv dočtete, že to něco ne/dělá nebo o tom, co věda říká, že to ne/dělá, není nad vlastní zkušenost. Když vám to bude zabírat, dělejte to. Easy.

Kdybych měl znova vypíchnout dvě věci, který poladit bude to spánek a jídlo, kterejm jsem věnoval dva předchozí články. Tím začněte a postupně to ovládněte. Zbytek počká a hrát si s tím můžete dalších x let. Možná ještě jedna věc. Nedávno jsem s našima svěřencema řešil, jestli nějak ve dnech, kdy netrénuju, chodím na procházky, protahuju,… Hele jako rozhodně bych to asi dělal, ale většinou trénuju každej den krom neděle. No a v neděli se nic nedělá. Pokud to máte podobně, nepodceňujte sílu gauče a Netflixu nebo knížky. No a když mám zrovna deload nebo řeším nějaký patálie, mám neděli třeba tejden.

Na závěr se ještě na chvilku vrátim k tomu cvičení. Svaly po cvičení můžou bejt au au a nemusí to rovnou znamenat stopku na tejden. Pokud bolí nějak víc, pravděpodobně jste podcenili regeneraci den, dva před. I s bolavejma svalama se dá pořád fungovat a možná ty daný svaly procejtíte ještě víc, než normálně. Mohl bych to zakončit nějakou motivační blbovinou jako No pain, no gain, jenže nemohl. Co bolí, to bolí, jen je důležitý se z toho neposrat. Tu zlou bolest, která by vás přivedla do krankenhausu byste stopro poznali. Nebo možná ani ne pokud si krom cvičení vychytáte i druhou misku vah.

A ZACVIČIL SIS před obědem?!

Fotka autora.

Mondra

Související články

TUŇÁKOVÝ POKE

TUŇÁKOVÝ POKE

Havaj u vás doma! Tentokrát vám přinášíme recept na původem havajský jídlo - poke bowl. Je to fotogenický, je to fitness a je to hlavně strašně dobrý. Bohužel je to ale mnohdy dost drahý, tak se pojďme podívat na domácí verzi, která vás pravděpodobně vyjde trochu levnějc.

LOPATKOVÝ KLIK: Lopatky tak hustý, že by se daly krájet

LOPATKOVÝ KLIK: Lopatky tak hustý, že by se daly krájet

Nadstavba k jídlu

Nadstavba k jídlu

Doplňky stravy by měly být… doplňky. Pokud do svého těla vpravujete jen různě barevné prášky a kapsle, tak si možná zaděláte na zajímavý víkend, ale zdravé to nebude, ať jsou to fitness prášky, nebo zábavné prášky. Ať jsou to ty nebo ty, základ je kvalitní jídlo, dostatek odpočinku a čisté vody