Proč je akro kůl?

Viděli jste Hříšňák? Já šestnáckrát. A vždycky jsem snila o tom, že budu jako ta zpočátku nemotorná Bejby, (spoiler alert) letět jako víla s Johnnym při zvedačce v závěru filmu. No a hádejte co. Povedlo se mi to. Lítám. Objevila jsem totiž aktivitu, která mi to umožnila. Miluju výzvy a kontakt s lidma, ráda překonávám překážky i sama sebe. Vyzkoušela jsem už hodně sportů, ale u žádnýho z nich jsem nezažila tolik legrace.

Proč je akro kůl?

Jestliže se rádi hejbete a máte rádi fyzický kontakt s lidmi (čtete “saháte rádi na lidi”), jste tady správně. Akrojóga je pro všechny, kdo chtějí s partnerem/partnerkou začít s nějakou párovou aktivitou. Pro ty, kteří se pokouší přimět své dítko k pohybu. Pro ty, kdo hledají činnost, která kromě tužení těla přináší taky radost a zábavu, prohlubuje a prověřuje vztahy. Pustíte-li se do praktikování akrojógy, posílíte ruce, nohy i střed těla, zocelíte zápěstí, zlepšíte svoji flexibilitu, zapracujete na koordinaci a balancu. Budete citlivější při vnímání vlastního těla a zlepší se vaše propriocepce (polohocit). Kromě toho s akropartnerem prohloubíte komunikaci, důvěru, zapracujete na kooperaci, prověříte svůj vztah v náročných situacích a užijete si spoustu legrace. A navíc budete mít cool fotky a videa, kterejma můžete nacpat svůj feed na instagramu. Samá pozitiva, nezdá se vám?

Co to je

Akrojóga je přesně to, co její název napovídá. Jedná se o kombinaci akrobacie a jógy. Dva lidi spolu cvičí tak, že jeden zvedá toho druhýho na svých rukou a nohou. Uuu, to zní náročně, co? Nestahujte ale kalhoty, brod je ještě daleko! Když si na Google nebo YouTube dáte vyhledávat akrojógu, narazíte jistě na hodně hustých a těžkých sestav, nicméně tahle disciplína má v arzenálu i spoustu krásnejch pozic a kombinací i pro naprostý začátečníky. To je krása tohodle sportu. Každej si najde roli a úroveň, která pro něj bude ideální.

Další skvělá věc na akrojóze je, že na její praktikování vám kromě partnera bude stačit trochu místa a nějaká podložka. Můžete cvičit doma (bacha na nábytek a nízký stropy), na louce, na pláži, prostě kdekoliv najdete kousek rovný země. Můžete cvičit v leže, ve stoje, v sedě, v kleče, hlavou nahoru i hlavou dolů. A všechno tohle navíc kombinovat.

Co mě na tom asi baví nejvíc, je sdílení. Protože jakejkoli progres je vždycky společnej. Něco dlouho nejde a pak se nám to najednou konečně podaří a radost z toho se násobí minimálně dvěma. To u klasickýho tréninku nemám. Kromě toho veškerý posilování probíhá hravou formou a já si hraju mooc ráda. Zlepšuju se ve stojkách, v držení těla a i ty činky se mi zvedají líp. Neuvěřitelně se u toho odreaguju. Jsem ten typ, co má v hlavě tisíc věcí. Jenže při akru nemůžu myslet na to, co nakoupím na večeři nebo komu jsem ještě slíbila napsat program. Donutí mě to vypnout hlavu a soustředit se na “tady a teď”.

Navíc mě fakt baví být jako Bejby a nechat se zvedat a točit na rukou i nohou. A když náhodou (občas se stane) spadnu, tak padám aspoň do měkkýho :D

Role play

Jsou dvě základní role, který v týhle disciplíně můžete zastávat. Můžete být letec. To je ten, kdo je tím fotogenickým objektem. Ten, kdo se nechá vést. Ten, kdo zaujímá jógový pozice na rukou i nohou, hlavou nahoru i dolů. Ten, co lítá nahoře a někdy taky sletí dolů. Už víme, že do měkkýho, protože má pod sebou svoji bázi. 

Báze je druhou z možných rolí v akrojóze. To je ten, co toho většinu odmaká. Zvedá svého letce na rukou a nohou a řídí celý cvičení. Je to šéf. 

Je tady ještě jedna, zdánlivě vedlejší rolička, ale opravdu jenom zdánlivě. Je to role jistícího. To je ten, co zajistí, aby letec spíš přistál, než spadnul. Především pro začínající nebo ty, co zkouší nové pozice, je tahle role naprosto stěžejní. Občas se prostě stane, že se vám pozice zbortí jako domeček z karet a chcete mít nablízku někoho, kdo vám doslova pojistí záda. 

Co bych měl/a umět, než se pustím do akrojógy

Pro bázujícího klade akrojóga nároky hlavně na flexibilitu zadní strany stehen, sílu nohou, úchop a tlakovou sílu rukou. Zapotí se taky kvůli koordinaci, protože často musí dělat něco rukama a něco úplně jinýho nohama. Prostě musí často dělat víc věcí najednou. A když vezmu v potaz, že bázujou většinou chlapi… (Hahaha, moc vtipný, Veroniko. Radar)

Letec musí umět zpevnit svoje tělo, naučit se zvládat strach z výšky a hlavně musí poslouchat svoji bázi. Náročný to je pro něj taky koordinačně a silově (hlavně úchop a tlaková síla rukou). 

Všechny tyhle “předpoklady” se ale v průběhu cvičení protahujou, posilujou a rozvíjej, takže to neznamená, že musíte být učitelem tance nebo profesionální gymnastka. Naopak, do jednoduchých cviků se může pustit opravdu kdokoli. Jediný, na co je třeba brát ohled, je vaše aktuální fyzická a psychická pohoda. Berte v potaz, že tady nejde jenom o vaše zdraví, ale taky o zdraví parťáka, takže když vám není úplně hej, cvičení radši odložte a jděte na procházku nebo někam jinam. 

Nalákáni?

Konečně se dotknout rukama země, bez problémů zvednout kufr do skříňky nad hlavou v letadle, osvojit si pohyby tanečníka, zvednou svou milovanou nad hlavu nebo konečně zdolat celou slackline? I k těmhle cílům se můžete přiblížit díky cvičení akrojógy. Navíc hravě a zábavně. Mimoto prohloubíte svůj vztah s akroparťákem, zlepšíte komunikaci a naučíte se důvěře.

Je možný, že ze začátku vám to půjde jak slepýmu kuželky, ale nic se nebojte. Pokud budete pilně trénovat a pilovat, jednoduchý základní pozice zvládnete levou zadní (doslova :)). Vždycky pěkně krůček po krůčku a hlavně bezpečně. Cvik prostě dělá mistra.

No a pokud se do toho nechcete pustit sami, můžete to zkusit s náma. Od října rozjíždíme pravidelný akro-lekce pro začátečníky! 

Pro přihlášení pište na info@zeleznakoule.cz (do mailu vás nasměruje klik tady na Verču👇)