Proč předsevzetí nefungujou (a jak to udělat, aby jo)?

Je pondělí, zároveň je už 11. ledna a 97 % vašich kamarádů už vzdalo svoje novoroční předsevzetí. Všichni z vás, kdo jste v Kouli někdy byli, moc dobře víte, že si na velké motivace nepotrpíme. Žádné řvaní, osobáky každej trénink, ujišťující „ALL YOU, BRO“ zatímco jistíte parťáka a vlastně mu tu činku spíš berete… Zároveň ale dosahujeme svých cílů. Předsevzetí k tomu můžou pomoci, ale je potřeba s nima zacházet trochu s rozmyslem.


Proč předsevzetí obvykle nefungujou?

Primárně proto, že rok je prostě dlouhej. Ze „Začnu běhat!“ se velmi snadno stane

„Tak dneska je tam hrozně, akorát bych nachladnul. To ale naběhám prd, žejo. Mrknu odpoledne na předpověď a uvidíme jak zítra. Akorát teda to má přijet teta na oběd. Asi budu muset nakoupit a uklidit...“ A najednou je duben, a to už jste to stejně zazdili, tak co.

Ono se taky ze dne na den nic moc nestalo. Žádnej magickej reset. Prostě šutr v nezměrný temnotě letí kolem hvězdy dál. 

Jak může předsevzetí fungovat? Dílčí, splnitelné cíle.

Je potřeba rozparcelovat nespecifický “Začnu zdravě jíst” na konkrétní splnitelný kroky. Představte si to klidně jako takový projektový plánování. Chcete začít líp jíst? Ok, ale takhle to nestačí.

Napište si:

  • v lednu komplet bez alkoholu
  • v únoru si ani jednou nekoupím junk food
  • v březnu alespoň dvě doma připravená jídla denně
  • pokud se nehne váha o pět kilo, v dubnu zajdu za profíkem…

Metoda cukru a … cukru.

Nejčastějším důvodem selhání předsevzetí je, no, selhání. Teď si asi říkáte “thx cpt Obvious”, ale medvěd se mnou ještě moment. Totiž, když si dáte velkej, dlouhodobej a těžko splnitelnej cíl, povede frustrace z toho, že se vám to nedaří plnit k další frustraci a následně ke složení zbraní.

Proto, abyste uspěli, potřebujete den za dnem zažívat úspěch. Nějakej progres, zlepšení, výhru. A to vás bude motivovat se na to nevysrat.

Víc příkladů? OK!

Bude všechno platit přesně na míru pro vás? Nejspíš ne, ale to není důležité, Chci vám jen ukázat jak z principu postupovat. Jak si rozdělit rok na splnitelné, konkrétní cíle.

“Začnu cvičit!!”

Správná volba. Ale! Víš co, kdy, jak a proč?

Zaprvé - týdny 1-2: Sedněte si nad diář a vybookujte si třikrát týdně hodinu.

Zadruhé - týdny ještě pořád 1-2: Zaplaťte si Online koučink, co má koule, ať máte konkrétní cíle každý týden. I když se - bože chraň - vrhnete na cvičení bez nás, vyberte si kvalitní tréninkový plán, připravte si tréninky od velmi nízkých vah a postupně, systematicky, po splnitelných krocích postupujte systémem. Týden od týdne, tréninkový blok od tréninkového bloku. Jednou za pár měsíců si můžete kdyžtak opatrně zkusit maxima ať víte, jak jste na tom.

Zatřetí - týdny 3+: To je ono, pokračujte. Pokud chcete a vyhovuje vám to, můžete si na každý měsíc stanovit cíl. “Každý měsíc půjdu na túru.” “do dubna udělám pět shybů.” Chcete si dávat SPLNITELNÉ a DOSAŽITELNÉ cíle, takže “sto kliků v lednu” i “dva shyby na jedné ruce v prosinci” jsou blbej nápad. “O tři kliky víc každý týden” a “o shyb víc za týden” vypadá líp.

“Začnu dobře spát”

Správná volba. Ale! Tohle je trošku alchymie. Může to být hrozně snadný i strašně složitý.

Zaprvé - týden 1-4: Zjisti si co je spánková hygiena. Jeden dílek po druhém ji zařaď do svojí rutiny. Je hodně fajn jít krok po kroku, ať můžeš zpětně hodnotit, co zabralo jak moc.

Zadruhé - týden 5+: Nejspíš spíš jak mimino. Pokud ne, tak se to dá řešit, ale asi by to měl rozlousknout někdo fundovanější v oboru.

“Začnu líp jíst!”

Správná volba. Ale! Co to sakra znamená “dobře jíst”??

Zaprvé - týdny 1-2: Dva týdny si poctivě sledujte příjem. Zapisujte si úplně všechno do makro tabulek. Je na to hromada appek do telefonu. Vůbec se netrapte tím co jíte. Vůbec se netrapte kvalitou. Dva týdny jenom sondujte, co vlastně jíte. Dva základní bludné kořeny, které hubnutí a stravování svedou na zcestí jsou špatně odhadnutý výdej a špatně odhadnutý příjem. Tak si ověřte co ten příjem teda doopravdy je.

Zadruhé - týdny 3-4: Naplánujte si podle jakého režimu chcete jíst. Pokud nevíte, konzujtujte to s profíkem. Obecně platí, že hromada diet může fungovat a může být zdravá, pokud je svedete dlouhodobě dodržovat (tak trošku leitmotif celého článku, co?) a bude vám dobře fungovat tělo.

Zatřetí - týdny 5+: Doporučuju zařadit cheat day. Žádná šílená hereze, ale když si kvůli paleu nemůžete dát ani krajíc chleba s máslem, tak to je na palici občas.

Začtvrté - touhle dobou už bude klidně květen a už budete vědět, jak jste na tom a kam se hnát dál.

“Budu víc číst!”

Správná volba. Ale! Proč si to nedělal doteď?

Zaprvé - týdny 1-2: Připrav si čtenářský deník. Ať už kolonku v diáři, nebo si vyrob tabulku v Gdocs a vyber si pár knížek, na který se fakt těšíš, jenom se to nikdy nestalo. Terry Pratchett nebo Jo Nesbo asi jsou rozumnější volba, než antické klasiky, nebo Hegel. Přeci jen i tady chcete jít po kouskách.

Zadruhé - týdny taky 1-2: Vymysli si kdy budeš číst. Cestou do práce super, pokud nejezdíš autem. Obědová pauza spíš asi nevyjde, protože na ní nejspíš máš málo času. Večer před spaním… může být super. Já třeba vypnu v momentě, kdy knížku vezmu večer do ruky, takže opatrně.

Co když nezvládnete v sedmém týdnů čtvrtý bod denního programu?

Tak se vůbec nic nestane. Dejte si výchovný políček a snažte se dál. Snažíte se co můžete, abyste svou pomyslnou plachetnici někam dostali a holt občas prostě nefouká.

Pokud se pořád držíte plánu, tak to nejspíš nevadí a v roce se to ztratí.

Proč tohle spíš zabere? Máte co splnit!

Pojmout jeden rok času je prostě moc času na pojmutí. Jen tak z plezíru seknout něco, co se bude automaticky rozumně dávkovat do všech 365 dní, to není snadné.

Odhadnout něco na dva týdny, to svedete spíš. Zároveň si po těch dvou týdnech můžete na něco sáhnout. Vidíte světlo na konci tunelu a za odměnu máte hned výsledek! 

Kde nám tenhle princip funguje skvěle? 

Všude, když se nám to hodí. Vždycky v Amazing 12. Nastoupit do tři měsíce trvajiciho programu je závazek. Vůči sobě víc než vůči komukoliv jinému. Takové předsevzetí samo o sobě. Ale! Víte, co bude každý den obnášet. Vidíte konec. Tři měsíce ještě tak tak dokážete pojmout. Je to rituálně ohraničená věc. A bude to všechno šlapat přesně podle toho, co jste četli o pár řádků výše. 

Takže máte si dávat předsevzetí?! 

Klidně jo, ale je to závazek na celej jeden rok, tak mu dopřejte alespoň pár minut přípravy. Jste šikovný, to svedete.

Fotka autora.

Štěpán

Související články

SPLIT SQUAT: energy drink pro vaše půlky

SPLIT SQUAT: energy drink pro vaše půlky

Královské reggae - part III.

Královské reggae - part III.

Nic neni nekonečný a ani téma regenerace neni výjimkou. Díky předchozím dvěma článkům jste vybudovali celkem dobrý základy, ale pojďme si dát radši ještě jednu část.

Musíte a nesmíte cvičit pořád to samý

Pro zobrazení článku je potřeba se přihlásit.

Musíte a nesmíte cvičit pořád to samý

Pokud cvičíte podle dobrého tréninkového programu, tak svého trenéra politujte, neměl to vůbec lehké. Připravováním všech tréninkových programů se prolínají dva stejně důležité principy, které si navzájem kompletně odporují. Takový jin a jang pro tabulky a svaly.