Rozděl a dřepuj!

Co kdybych vám řekl, že můžete cvičit dřepy a přesto vypadat prudce elegantně. Úplně jako renesanční šermíř? Budete si myslet, že kecám. Ale já mířím na pokročilou variaci rozdělených dřepů, AKA split squatů. A mám pravdu. Nakročíte si jednou nohou dopředu a dřepujete, to je všechno.
Rozděl a dřepuj!

O tom, proč je dobré dřepovat, byly sepsány knihy. A několik dalších článků na našich stránkách. Tl;dr verze je, že dřepování je jedna z nejzákladnějších věcí, které můžete dělat a pro kterou potřebujete použít celé tělo. Se všemi benefity, které z toho vychází. A pak to může být ještě lepší, když zařadíte do svého repertoáru nějakou formu rozdělených dřepů.

Jeden ze základních předpokladů veškerého programování cviků v železné kouli je přenos do reálného života, do praxe. Kdejaký heretik by až mohl pomyslet na termín “funkční trénink”. To platí i v případě rozdělených dřepů. Naprostá většina sportovních aktivit operuje s nákrokem, nebo dokonce s výpadem a stabilita, rozsahy pohybů a síla pro ně potřebná se vám bude hodit skoro vždy. Ať už lezete na skály, šermujete, nebo hrajete curling.

Moudré přísloví praví, že když máte jenom kladivo, všechno je hřebík. Druhé moudré přísloví praví, že když jste to nespravili kladivem, nemlátili jste dost. Split squaty jsou velmi dobré kladivo. Dají se progresovat dle potřeb.

  • Vždycky si můžete na záda hodit těžší činku.
  • Můžete si podložit přední nohu a pracovat s mírou extenze z kyčle zadní nohy.
  • Můžete si podložit zadní nohu a o to víc váhy snést na přední nohu.
  • Můžete pracovat v umístěním váhy, tempem, pozicí nohou...

Stejně tak se dá rozdělený dřep použít jako snazší varianta klasického dřepu. Pokud si nenakročíte dva metry a nebudete se tlačit do výpadu, budete naopak všechny úhly ve spodní pozici dostávat do bezpečnějších čísel. Pokud nemůžete dřepovat klasicky protože vás bolí kolena, nepustí vás záda nebo kotníky, tak rozdělený dřep vám dovolí sjet kolenem až na podlahu, aniž by se koleno přední nohy dostalo před špičku a aniž by se vaše kyčle dostali přes úhel 180°.

Ať potřebujete těžkou, nebo lehkou variantu, správná odpoveď je stejná - zvažte split squaty.

Mezi další, ještě nezmíněné, benefity patří to, že nemusíte házet na záda extrémně těžkou činku, aby dostala celá noha solidně zabrat. Nezapomínejte, že se při dřepování dřepujete i vy. Cca od kolene nahoru celou svou váhu handlujete stejně tak, jako činku. Pokud si nechcete, nebo ze zdravotních či jiných důvodů nemůžete naložit na záda těžkou činku, bude defakto jednonožní varianta velmi nadějná cesta. Buď si můžete na záda hodit sto kilo a dřepovat klasický zadní dřep, nebo třeba jen čtyřicet kilo a vrhnout se na složitější variantu rozděleného dřepu a uvidíte, co bude těžší a ještě k tomu náročnější. 

undefined