SÍLA = TENZE = SÍLA

Sval je poměrně primitivní mechanismus. Umí v podstatě jen dvě věci: napnout se (dostat se do tenze) a uvolnit se. A pokud navíc to uvolnění budeme brát jako absenci tenze, umí věc jen jednu: dostat se do tenze.


Jakmile se sval dostane do tenze, začne (zjednodušeně řečeno) přitahovat dvě kosti k sobě, a tím něco ohýbat, narovnávat, přitahovat nebo rotovat, pokud teda na chvíli z debaty vynacháme stabilitační svaly, bránici, pánevní dno, jazyk, srdce a tak.

No a v drtivý většině případů se to ohýbání, narovnávání nebo rotování děje proti většímu či menšímu odporu.

Každýmu asi dojde, že je potřeba trochu menší výkon na to, abyste odrazili nohou vršek těla (ergo udělali krok) při běžný chůzi, versus kolik tý šťávy budete potřebovat, pokud půjde o maximální sprint (spoiler: trochu víc).

No a ta míra se právě reguluje množstvím svalový tenze. Čím větší odpor (čili čím větší zátěž zvedáte, čím dál chcete něco hodit, čím výš chcete vyskočit a čím rychleji chcete sprintovat), tím víc potřebujete tenze.

Čím víc tenze, tím víc síly

Ve svý nejprostší podobě není silovej trénink o ničem jiným než o tom, abyste se naučili tu tenzi generovat. A taky abyste se jí naučili generovat po celým těle (vyjma obličeje) najednou, což je na začátku ta ošemetnější část.

V podstatě jde o to, že učíte mozek a nervový systém generovat adekvátní množství svalovýho napětí pro daný úkol.

Stalo se vám někdy, že jste chtěli zvednout kufr, o kterém jste si mysleli, že je plnej těžkejch knížek? Jenže byl prázdnej, takže když jste ho popadli, vyletěl do stropu a vy jste málem urazili lampu? Kdyby to bylo černobílý a hrálo u toho piano, nemusel by se za to stydět ani Vlasta Burian…

No, tak to je moment, kdy váš nervovej systém předpokládal určitý odpor a poslal do svalů adekvátní pokyn.

Z toho vlastně vyplývá, že to, jakou máte sílu až tolik nesouvisí s tím, jak velký máte svaly. Protože silový trénink je trénink vašeho mozku a CNS, tj. vašeho softwaru.
Možná znáte takovýty historky o tom, jak matka zvedla auto, aby zpod něj vytáhla svoje díte. V extrémních podmínkách tělo podává extrémní výkony - a ten hardware (kosti, svaly, šlachy) je na to připravenej.

Jenom váš software to ještě neví.

A úkolem silovýho tréninku je vysvětlit tomu softwaru, že je safe zvednout váhu XY ze země, nad hlavu nebo se přitáhnout k hrazdě.

Támhle vzadu vidím nějakou zvednutou ruku: “Ale Radare, mně je úplně jedno, jakou mám sílu, jde mi hlavně o to, abych dobře vypadal.”

Tak to se samozřejmě nevylučuje. Ale i tak bych doporučil nejdřív věnovat pozornost právě síle. Protože čím je člověk silnější, tím zvedne danou váhu víckrát, udělá větší tréninkovej objem a v konečným důsledku dá svalům větší stimul pro růst nebo spálí víc kalorií (ať už je cílem přibrat svaly nebo zhubnout tuk).

Plus má síla spoustu dalších podstatnejch aplikací, ale o tom až příště.

Obsah ti odemkneme s členstvím